فارسی
انتخاب موضوع برای تولید محتوا

انتخاب موضوع برای تولید محتوا چگونه است؟

انتخاب موضوع تولید محتوا شاید در ابتدای کار آسان به نظر برسد اما هر چه که محتواهای بیشتری تولید می کنید، ایده های کمتری برای نوشتن باقی می ماند. شاید به مرحله ای برسید که حتی ایده ای (موضوعی) برای تولید محتوا نداشته باشید و ندانید که باید در ارتباط با چه چیزی بنویسید. به هر حال این اتفاق برای وب سایت ها و یا پروفایل های شبکه های مجازی که بسیار فعال هستند، امری محتمل است. در این مقاله قصد داریم تا به شما راهکارهایی برای انتخاب موضوع تولید محتوا بدهیم. اما قبل از هر چیز باید بدانیم یک موضوع مناسب برای تولید محتوا چه ویژگی هایی دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا قدم به قدم به این سوال ها پاسخ دهیم.

9 قدم اصلی انتخاب موضوع برای تولید محتوا

تولید محتوا یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال است. برای انتخاب موضوع ابتدا چک لیست زیر را مطالعه کنید تا سپس به توضیح و بررسی مهم ترین روش های انتخاب موضوع برای تولید محتوا بپردازیم. علاوه بر این در روش تولید محتوا با هوش مصنوعی نیز می توانید از هوش مصنوعی نیز استفاده کنید تا موضوع های دلخواه را در حوزه کاری خود انتخاب کنید.

  • درباره موضوع سوال بپرسید
  • یک نظر سنجی بسازید.
  • با تیم متخصصان خدمات مشتری برند خود به طور مداوم در ارتباط باشید.
  • همیشه با تیم فروش ارتباط مستقیم داشته باشد.
  • از گوگل کمک بگیرید.
  • بر گروه های فضای مجازی و کامنت های آنلاین خود نظارت داشته باشد.
  • درباره ی آنچه که رقبای شما به درستی انجام می دهند تحقیق کنید.
  • از تمام ابزار های آنلاین مورد نیاز خود استفاده کنید.
  • به اخبار روز توجه کنید.

طرح پرسش درباره موضوع

در اکثر موارد پرسیدن برخی سؤال ها از خود، به شما کمک می کند تا بتوانید به موضوع جدیدی دست پیدا کنید. برخی از این سؤالات را به صورت نمونه در ادامه بیان می کنیم.

  1. چند کاربرد غیر معمول برای محصولات شما چیست؟
  2. اولین کاری که مردم با محصولات شما انجام می دهند چیست؟
  3. دغدغه های مردم بر رابطه با کسب و کار شما چیست؟
  4. رایج ترین سؤالات مردم چیست؟
  5. اگر خودتان استفاده کننده ی محصولات و یا خدمات خود باشید، نیازمند دریافت چه نوع اطلاعاتی هستید؟
  6. چرا مردم باید بین برند های مختلف، محصول شما را انتخاب کنند؟

از بین جواب هایی که بخ این سؤال ها می دهید، می توانید موضوع های مناسبی را برای تولید محتوای خود انتخاب کنید. البته توجه کنید که هر پرسشی منجر به تولید محتوای هدفمند نمی شود. بلکه در مرحله بعد باید پرسش و پاسخ های بهینه را جدا کنید.

انتخاب موضوع برای تولید محتوا

ایجاد نظر سنجی در رسانه های اجتماعی

اگر دنبال کنندگانی در فضای مجازی دارید، از طریق یک نظرسنجی نظر آن ها را بپرسید. ابتدا یک نظرسنجی ساده و معمولی را امتحان کنید تا سطح تعامل خود را با دنبال کنندگان خود بسنجید. سپس می توانید نظر مخاطبان را در ارتباط با فرایند کاری خود و موارد دیگر بدانید. این موارد بسیار به شما کمک می کند تا انتخاب موضوع تولید محتوا ایجاد کنید. شما می توانید با استفاده از دغدغه ها و خواسته های مخاطبان خود و مواردی که بیان می کنند، موضوع برای تولید محتوا ایجاد کنید.

برقراری ارتباط با تیم متخصصان خدمات مشتری در برند خود

متخصصان خدمات و پشتیبانی مشتری به طور مستقیم مشکلات مشتریان را می شنوند. آن ها منبعی عالی برای تحقیق در مورد مشکلات مشتری هستند. هنگامی که نقاط ضعف مشتریان خود را شناختید، می توانید راه حل های مناسبی را از طریق محتوای خود ارائه دهید. از آنجایی که نقاط ضعف در تمام مراحل چرخه حیات مشتری مطرح می شوند، الهامات زیادی برای موضوعات مرتبط با محصولات و خدمات به شما می دهند. شما می توانید با رسیدگی به مشکلاتی که برای مخاطب های شما پیش آمده است، با کسب تجربه های جدید موضوع های تازه ای برای تولید محتوا پیدا کنید.

ارتباط مستقیم با تیم فروش

علاوه بر تماس با تیم پشتیبانی مشتری خود، باید با تیم فروش خود نیز تماس بگیرید تا با الهام گرفتن از اتفاقات مختلف و مشکلات پیش آمده به موضوعات جدیدی برای تولید محتوا برسید. از آن ها در مورد رایج ترین ایراداتی که در طول فرایند فروش می شنوند بپرسید تا انتخاب موضوع تولید محتوا ای را ایجاد کنید که به آن ها رسیدگی کند. همچنین می توانید یک پرسش نامه ی کوتاهی را طراحی کنید و برای مثال هر ماه، به کارکنان فروش خود بدهید. با استفاده از پاسخ های این پرسش نامه، می توانید ایده های بسیاری هم برای تولید و محتوا و هم برای بهبود محصولات خود به دست آورید.

استفاده از گوگل و نتایج جستجو

وقتی به نتایج جستجوی گوگل نگاه می کنید، عبارت یا کلماتی را مشاهده خواهید کرد که  شامل سؤالات مرتبط با جستجوی شما می شود. گوگل این کادر را بر اساس جستجوهای کاربرانی که عبارت اصلی را جستجو کرده اند ایجاد می کند. به عنوان مثال اگر در گوگل عبارت قهوه را سرچ کنید، در این بخش سؤالاتی مرتبط با این واژه را مشاهده خواهید کرد. این عبارات می تواند به عنوان مثال اینگونه باشد: «چگونگی دم کردن قهوه؟ چگونه قهوه را آسیاب کنیم؟ تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا در چیست؟ بهترین مارک قهوه چیست؟» با مشاهده این سؤال ها می توانید موضوع های جدیدی برای تولید محتوا ایجاد کنید.

استفاده از رسانه های اجتماعی

گروه های تلگرام، کامنت های اینستاگرام، گروه های واتس اپ و … منابع خوبی برای یافتن موضوعاتی هستند که مردم در مورد آن صحبت می کنند. برخی از گروه ها مقالات زیادی به اشتراک می گذارند، اما بسیاری از آن ها بیشتر مبتنی بر بحث هستند و می توانند انجمن های عالی برای تعیین اینکه “مردم می خواهند درباره چه چیزی بیشتر بیاموزند” باشند.

تحلیل رقبای کسب و کارتان

بررسی اینکه چه چیزی برای رقبای شما مفید است هیچ اشکالی ندارد زیرا در نهایت، شما مخاطبان یکسانی دارید. به کلمات کلیدی استفاده شده، هشتگ هایی که ترند هستند و محتوایی که رقبای شما در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند نگاه کنید. جایی که گفتگوی عالی وجود دارد، یک موضوع عالی برای تحقیق وجود دارد!

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی

صحبت از ابزارهای آنلاین، یک راه آسان برای تولید ایده های جدید و پرطرفدار است. برای مثال BuzzSumo، HubSpot’s Blog Topic Generator، UberSuggest (مناسب برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی)  تنها تعدادی از نرم افزار های مورد نیاز برای رسیدن به موضوع تولید محتوا است. بیشتر این نرم افزار ها رایگان هستند، بنابراین بیش از یک مورد را آزمایش کرده و امتحان کنید.

Google Trends نیز از ابزارهای محبوب تولید محتوا ست. هر صفحه از نتایج گوگل ترندز محبوبیت هر تاپیکی را در طول زمانی که شما مشخص می کنید نشان می دهد. محدوده این نمودار معمولا از عدد صفر تا عدد صد (بهترین میزان محبوبیت) متغییر است. می توانید از این داده ها برای انتخاب موضوع تولید محتوای خود استفاده کنید.

استفاده از اخبار روز و موضوعات داغ (trend)

یکی دیگر از روش هایی که می تواند شما را در یافتن موضوعات مناسب یاری دهد، در نظر گرفتن اخبار روز و موضوعات پر طرفدار است. به این طریق شما می توانید ارتباطی با رویداد های روز، برند، صنعت یا مخاطبان خود برقرار کنید و به عبارتی صنعت خود را به موضوعات محبوب گره بزنید. توجه کنید که موضوعات داغ و همیشه سبز با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع ترندهای گذرا نمی توانند به خوبی موضوعات همیشه سبز برای شما نتیجه بخش باشند اما استفاده از آن ها به صورت مقطعی، تاثیر گذار خواهد بود.

انتخاب موضوع با چت جی بی تی امکان پذیر است؟

سایت های متعددی از هوش مصنوعی برای تولید محتوا و همچنین کارهای مختلف استفاده می کنند که چت چی بی تی شایع ترین آن هاست. این ابزار با دریافت پرامپت یا دستور از کاربر، محتوای مفیدی را در کمترین زمان ارائه می دهد. وب سایت ویرمونی با ارائه محصولی خاص امکان استفاده از این هوش مصنوعی را بدون محدودیت برای تمامی سایت ها فراهم کرده است. افزونه تولید محتوا با هوش مصنوعی ویرمونی با رابط کاربری ساده و قیمت ارزان، بهترین روش برای تولید محتوا و حتی موضوع مقاله در زمینه های مختلف است.

انتخاب موضوع برای تولید محتوا

یک موضوع مناسب برای تولید محتوا چه ویژگی هایی دارد؟

کیفیت محتوا در هر کسب ‌و‌کاری به خصوصیات آن کسب‌ و‌کار وابسته است. با این وجود شما صاحب هر کسب ‌و‌کاری که باشید باید چندین نکته را در راستای انتخاب موضوع برای محتوا در نظر داشته باشید. ما در این ‌جا چند تا از مهم‌ ترین خصوصیات انتخاب موضوع مناسب برای تولید محتوا را برای شما توضیح می‌دهیم.

  1. اعتبار محتوای انتخابی: ایجاد محتوای معتبر یکی از اصول تولید محتوای باکیفیت است. شما باید سراغ موضوعاتی بروید که بر روی آن‌ها تسلط دارید و می‌تواند اعتماد مخاطبان را برانگیزد. بنابراین باید موضوعات خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید اطلاعات مفیدی از خلال آن در اختیار مخاطبان خود قرار بدهید. محتوای آموزشی باکیفیت یکی از نمونه‌های محتوای معتبر است.
  2. افزایش رتبه بندی: هدف از انتخاب موضوع برای تولید محتوا افزایش رتبه‌بندی و بازدید وبسایت شماست. شما باید موضوع محتوای خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که موتورهای جستجو آن را در رتبه‌های نخست جستجو قرار دهند.
  3. ترغیب مخاطب برای مراجعه مجدد: یک موضوع خوب موضوعی است که بتواند مخاطب را به مراجعه مجدد به وبسایت شما ترغیب کند. این معیار مناسبی جهت انتخاب موضوع برای تولید محتوا است. می‌توانید به مخاطبان خود وعده بررسی‌های بیشتری بدهید. یا پیش از انتشار یک موضوع نوتیفیکیشنی برای اطلاع ‌رسانی منتشر کنید.
  4. کمک به تصمیم گیری راحت تر مخاطب: بسیاری از مشتریان برای تصمیم‌گیری در مورد یک موضوع وارد اینترنت می‌شوند. پس سراغ موضوعاتی بروید که مخاطبان بتوانند از طریق آن‌ها بهتر تصمیم‌گیری کنند. این مساله اعتماد مشتریان به وبسایت شما را افزایش خواهد داد.
  5. ارائه موضوع جذاب و متقاعد کننده: یک موضوع باکیفیت موضوعی است که مخاطب شما روی آن درنگ کند. موضوع شما باید به قدری جذاب باشد که مخاطبان نه تنها در میانه آن را رها نکند که از طریق آن کنجکاو شوند که موضوعات دیگر وبسایت شما را مطالعه کند. برای این منظور می‌توانید به موضوعاتی فکر کنید که بهتر بتوانید از طریق آن‌ها لینک‌ سازی داخلی انجام بدهید.

انتخاب موضوع برای محتوا ؛ اولویت اول هر کسب و کار

به صورت خلاصه میتوان گفت با لیست کردن کلمات کلیدی و سازماندهی کردن آن ها، شناخت هر چه بیشتر بازاریابی محتوایی، تهیه چک لیست، استفاده از منابع معتبر، توجه به اخبار روز، نوشتن در مورد تاریخچه ی برند خود و … نیز می توانید موضوع های مختلفی برای تولید محتوا پیدا کنید. در نهایت فراموش نکنید، هر چقدر هم نویسنده خبره و با تجربه ای باشید، ویرایش و باز خوانی محتوای تولیدی شما توسط یک فرد دیگر، بسیار با اهمیت است. نویسنده به دلیل درگیری بسیار با موضوع، متوجه اشتباهات کوچک نمی شود. از این رو باز خوانی مقاله توسط یک فرد دیگر، برای برطرف کردن اشکالات احتمالی نگارشی یا جمله بندی محتوا، بسیار حائز اهمیت است.

یک موضوع مناسب برای تولید محتوا چه ویژگی هایی دارد؟

کیفیت محتوا در هر کسب ‌و‌کاری به خصوصیات آن کسب‌ و‌کار وابسته است. با این وجود شما صاحب هر کسب ‌و‌کاری که باشید باید چندین نکته را در راستای انتخاب موضوع برای محتوا در نظر داشته باشید. ما در این ‌جا چند تا از مهم‌ ترین خصوصیات انتخاب موضوع مناسب برای تولید محتوا را برای شما توضیح می‌دهیم.

  1. اعتبار محتوای انتخابی: ایجاد محتوای معتبر یکی از اصول تولید محتوای باکیفیت است. شما باید سراغ موضوعاتی بروید که بر روی آن‌ها تسلط دارید و می‌تواند اعتماد مخاطبان را برانگیزد. بنابراین باید موضوعات خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که بتوانید اطلاعات مفیدی از خلال آن در اختیار مخاطبان خود قرار بدهید. محتوای آموزشی باکیفیت یکی از نمونه‌های محتوای معتبر است.
  2. افزایش رتبه بندی: هدف از انتخاب موضوع برای تولید محتوا افزایش رتبه‌بندی و بازدید وبسایت شماست. شما باید موضوع محتوای خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که موتورهای جستجو آن را در رتبه‌های نخست جستجو قرار دهند!
  3. ترغیب مخاطب برای مراجعه مجدد: یک موضوع خوب موضوعی است که بتواند مخاطب را به مراجعه مجدد به وبسایت شما ترغیب کند. این معیار مناسبی جهت انتخاب موضوع برای تولید محتوا است. می‌توانید به مخاطبان خود وعده بررسی‌های بیشتری بدهید. یا پیش از انتشار یک موضوع نوتیفیکیشنی برای اطلاع ‌رسانی منتشر کنید.
  4. کمک به تصمیم گیری راحت تر مخاطب: بسیاری از مشتریان برای تصمیم‌گیری در مورد یک موضوع وارد اینترنت می‌شوند! پس سراغ موضوعاتی بروید که مخاطبان بتوانند از طریق آن‌ها بهتر تصمیم‌گیری کنند. این مساله اعتماد مشتریان به وبسایت شما را افزایش خواهد داد.
  5. ارائه موضوع جذاب و متقاعد کننده: یک موضوع باکیفیت موضوعی است که مخاطب شما روی آن درنگ کند. موضوع شما باید به قدری جذاب باشد که مخاطبان نه تنها در میانه آن را رها نکند که از طریق آن کنجکاو شوند که موضوعات دیگر وبسایت شما را مطالعه کند! برای این منظور می‌توانید به موضوعاتی فکر کنید که بهتر بتوانید از طریق آن‌ها لینک‌ سازی داخلی انجام بدهید!

در آخر شما بگویید از چه روش هایی برای انتخاب موضوع استفاده می کنید و کدام از آن ها نتیجه بهتری برای شما داشته است؟ منتظر گفتگو با شما هستیم.

 

مقالات

مطالب مرتبط